Tuesday 16 June 2015

Resepi simple Kek Batik

Peace be upon you, guys and hi.

Hari ni aku rasa nak share satu resepi mudah yang aku suka. Adik-adik aku pun suka. Actually, resepi ni aku google mula-mula tu tapi bila dah biasa buat, tak tengok pun resepi tu main buat je asalkan sedap. Hihi. Masa sekolah menengah dulu suka sangat beli kek batik ni harga 50 sen satu dekat kantin sekolah. Mak cik tu buat memang terbaik la wa cakap sama lu. Boleh dikatakan setiap hari aku beli kek batik mak cik tu. Pastu mak cik tu dah tak jual. Last-last buat sendiri sebab kempunan sangat.

                                                  Bahan-bahan yang diperlukan :

         

                                   
1. Sepeket biskut marie(tak kisah jenama apa pun)



2. Secawan milo. Kalau nak guna serbuk koko pun boleh.


3. 1/4 atau 1/3 butter. 

4. 1/4 tin susu pekat,


Cara menyediakan :
  1. Patah-patahkan biskut marie kepada 2 atau 4 bahagian.
  2. Panaskan butter di dalam periuk sehingga cair. Api sederhana.
  3. Masukkan susu dan milo kedalam periuk.
  4. Gaul sekali sehingga sebati.
  5. Tutup api dan biarkan seketika.
  6. Masukkan biskut marie tadi ke dalam periuk dan gaul rata.
  7. Masukkan adunan tadi ke dalam loyang/bekas yang sudah dialas dengan plastik supaya senang nak keluarkan dan potong.
  8. Tekan dengan belakang sudu untuk padatkan kek batik tersebut.
  9. Simpan dalam peti sejuk at least 4 jam. Biasenya aku simpan dekat atas, tempat sejuk beku tu bagi cepat sikit keras. Hihi.
  10. Bila dah keras, boleh keluarkan dulu selama setengah jam untuk mudah potong.


Siap dan boleh dihidang.

p/s : Gambar-gambar adalah ehsan google kecuali gambar last tu. Tu gambar betul aku punya. 

15 comments: